Salam. Saya ingin memberi pendapat mengenai ucapan salam kepada insan. Kawan saya pernah berkata bahawa memberi salam sesama Islam merupakan antara sikap yang amat baik kerana ia dapat membawa banyak faedah dan kebaikan. Dengan ia, kita akan dapat merapatkan silaturahim antara kita semua. Saya pernah memberi salam kepada sesetengah murid di sekolah saya, kemudian mereka berbisik-bisik sesama mereka kemudian mereka ketawa. Ada juga yang mengata saya dengan kata-kata kesat. Ada ke patut mereka berkata sebegitu kepada orang yang memberi salam. Apa yang ruginya jika kita hanya menjawab salam dan senyum sahaja sepertimana para guru dan kakitangan sekolah lakukan. Kita juga akan mendapat pahala dan manfaat. Saya rasa, lebih baik kita memberi salam daripada berkata “Hai” ataupun “Yo brader” kerana kita juga akan mendapat pahala. Sekian, jika ada silap, harap maaf.

Category: | 0 Comments